PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA
W RAMACH PROJEKTU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
I.WSTĘP
Program Promocji Zdrowia ma charakter działań stałych i długofalowych. Jest dostosowany do potrzeb, możliwości oraz problemów całej społeczności szkolnej. Adresowany jest do czterech grup odbiorców: uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły
i rodziców ZSP w Ptaszkowej. Dotyczy zagadnień występujących w szkole oraz zagrożeń, które mogą spotkać człowieka w życiu codziennym. Opracowanie programu poprzedziła diagnoza, z której wynikło iż:
Na podstawie diagnoz (ankiet, wywiadów) przeprowadzonych wśród społeczności szkolnej, rodziców oraz dzięki obserwacji szkoły i jej otoczenia określone zostały problemy priorytetowe, realizowane w czterech blokach:
Program realizowany będzie poprzez:
Cel główny:
Promowanie zdrowego stylu życia poprzez: kształtowanie poprawnych nawyków żywieniowych, aktywność fizyczną, życie wolne od nałogów.
Cele szczegółowe:
III. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Udział w programie „ Szkoły Promującej Zdrowie ” zwiększy integrację społeczności szkolnej i lokalnej. Wpłynie pozytywnie na zachowania uczniów w zakresie zdrowia fizycznego i psychicznego. Uczniowie dzięki niemu dostrzegą walory zdrowego trybu życia, aktywności fizycznej oraz wolności od używek i nałogów. Poznają zasady zdrowego odżywiania się i będą je stosować w życiu codziennym. Zrozumieją, w jaki sposób sprawność fizyczna, a także aktywność ruchowa wpływają pozytywnie na życie i zdrowie ich samych
i ich najbliższych. Program wskaże uczniom zagrożenia cywilizacyjne, które ich otaczają i te, które mogą ich spotkać w dalszym życiu oraz przyczyni się do rozwoju wiedzy niezbędnej
w ich zwalczaniu. Udział uczniów w zajęciach pierwszej pomocy przedmedycznej nauczy ich niesienia pomocy w przypadkach nagłego zagrożenia życia.
Przewidywane efekty realizacji programu:
Moduł: Zdrowy tryb życia i odżywiania się. |
|||
ZADANIA DO REALIZACJI |
FORMA REALIZACJI |
EFEKTY |
ODPOWIE- |
1.Przekazanie informacji o zadaniach programu organom szkoły (Rada Pedagogiczna, pracownicy szkoły, uczniowie, rodzice). |
-informowanie nauczycieli, uczniów, rodziców nt. planu działań i spodziewanych efektów pracy zespołu SPZ - zamieszanie informacji o projekcie na szkolnej stronie internetowej - informowanie uczniów na zajęciach z wychowawcami o zadaniach związanych z realizacją projektu, - realizacja treści promocji zdrowia przez wszystkich nauczycieli podczas prowadzonych zajęć. |
- uczniowie, nauczyciele, rodzice wiedzą jakie są zadania do realizacji w ramach projektu „Szkoły promującej zdrowie” , - wszyscy nauczyciele realizują na swoich zajęciach treści promocji zdrowia.
|
dyrektor, wychowawcy, koordynatorzy.
|
2. Wdrażanie różnorodnych form zdrowego trybu życia i odżywiania się . |
- pogadanki na lekcjach przyrody, biologii, godzinach wychowawczych nt, zdrowego stylu życia, zasad racjonalnego odżywiania, kulturalnego spożywania posiłków - zapoznanie uczniów z rolą podstawowych składników odżywczych, - uświadomienie uczniom korzyści wynikających z troski o własne zdrowie - zapoznanie uczniów z zaburzeniami odżywiania, chorobach wynikających z nieprawidłowego odżywiania się, poznanie konsekwencji niedoboru i nadmiaru pokarmu w organizmie, - przeprowadzanie zajęć multimedialnych nt. zaburzeń odżywiania (bulimia, anoreksja) -„dzień warzywa i owocu” ; poznanie poszczególnych warzyw i owoców oraz ich degustacja, - promowanie zdrowych nawyków żywieniowych -„owoc lub warzywo do każdego śniadania”; -propagowanie zdrowego odżywiania się min. poprzez zakaz jedzenia słodyczy w przedszkolu, - prowadzenie w klasach starszych inicjatywy ”Owoce w klasie ”(dzieci przynoszą do szkoły owoce, warzywa i wodę mineralną), - realizacja programu „Śniadanie daje moc”, |
- uczniowie znają i stosują w codziennym życiu zasady zdrowego odżywiania się, - uczniowie znają składniki pokarmowe i ich znaczenie, - uczniowie wiedzą , z jakich składników powinna składać się codzienna dieta człowieka, - uczniowie potrafią wymienić skutki chorobowe niewłaściwego odżywiania się, - uczniowie znają rolę warzyw i owoców w codziennej diecie człowieka, - uczniowie znają owoce egzotyczne i krajowe, - uczniowie wiedzą, że najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie - dzieci przedszkolne nie przynoszą słodyczy do przedszkola |
nauczyciele przyrody biologii, chemii, wychowawcy, pedagog, pielęgniarka, rodzice |
3. Podejmowanie działań na rzecz promocji zdrowia. |
- przeprowadzenie akcji „zawsze jem pierwsze śniadanie” (pogadanki), - realizacja programu „Trzymaj formę” w kl. V, VI, VII - realizacja programu „Wiem, co jem” (samodzielne przygotowywanie przez dzieci sałatek, surówek, kanapek) - udział w międzyprzedszkolnym plastycznym konkursie „Witaminki, witaminki, dla chłopczyka i dziewczynki”, - przygotowanie prezentacji multimedialnej „Piramida żywienia”, - realizacja programu dla szkół „owoce i warzywa”, „mleko i produkty mleczne”, - przygotowanie gazetki ściennej nt. promocji zdrowia, - udział uczniów w akcji fluoryzacji zębów, - wdrażanie uczniów do mycia rąk przed każdym posiłkiem oraz po wyjściu z toalety, - spotkania z panią pielęgniarką dotyczące zdrowego trybu życia oraz dbania o zęby, - zorganizowanie tygodnia „zdrowej kanapki” oraz tygodnia „zdrowej sałatki” - wspólne ustalanie kodeksu „Małego ekologa”, - wykłady, prelekcje nt. globalnych skutków zanieczyszczenia powietrza - uwrażliwianie uczniów na prawidłowy sposób siedzenia w ławce, - zapewnienie dzieciom optymalnych warunków sanitarnych (ciepła woda, ręczniki, mydło), - przygotowanie kącików higieny w salach lekcyjnych, - przygotowywanie jadłospisu (pokarmów) dla dzieci zgodnie z piramidą zdrowego żywienia |
- uczniowie zawsze zjadają śniadanie w domu, - uczniowie potrafią samodzielnie przygotować zdrowy, bogaty w niezbędne składniki odżywcze posiłek, - uczniowie uczestniczą we fluoryzacji zębów, - uczniowie wiedzą, że należy myć ręce przed posiłkiem oraz po wyjściu z toalety, - uczniowie potrafią zachować prawidłową postawę ciała podczas siedzenia w ławce, - uczniowie spożywają zbilansowane posiłki na stołówce szkolnej |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, rodzice, pielęgniarka |
4. Propagowanie zdrowego stylu życia i odżywiania się w środowisku. |
- pedagogizacja rodziców dzieci przedszkolnych dotycząca wpływu zdrowego odżywiania na rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, - popularyzacja problematyki ekologicznej poprzez udział w akcji „sprzątanie świata”, nabywanie przez uczniów wiedzy nt. recyklingu, - udział w ogólnopolskich obchodach „dnia drzewa”, - przekazywanie ulotek, informatorów związanych z programem |
- rodzice wiedzą, jak prawidłowa dieta wpływa na rozwój ich dzieci, - uczniowie i ich rodzice wiedzą, iż czyste środowisko wpływa pozytywnie na zdrowie ludzi. |
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, rodzice |
Moduł: Aktywność fizyczna sposobem na zdrowie i rozładowanie napięć. |
|||
1 .Motywowanie i zachęcanie uczniów do większej aktywności fizycznej. |
- zwiększanie aktywności ruchowej poprzez udział dzieci przedszkolnych w codziennych obowiązkowych ćwiczeniach gimnastycznych , - ukazywanie wpływu aktywności fizycznej na zdrowie poprzez ćwiczenia korygujące postawę, - przeprowadzanie pogadanek na temat promocji zdrowia poprzez aktywność fizyczną, dlaczego ruch jest potrzebny dla zdrowia, - Zorganizowanie na lekcjach wychowania fizycznego pokazu ćwiczeń pozwalających zachować prawidłową sylwetkę ciała. |
- uczniowie regularnie uczestniczą w zajęciach ruchowych, sportowych, - uczniowie nabywają wiedzę na temat różnych form aktywności fizycznej, - uczniowie nabywają nawyk utrzymywania prawidłowej postawy, sylwetki ciała.
|
wychowawcy, nauczyciele |
2. Propagowanie różnych form działalności sportowo – rekreacyjnych na terenie szkoły i poza nią. |
- organizacja tygodnia sprawności fizycznej pod hasłem „Sport to zdrowie”, - organizacja zajęć pozalekcyjnych z tenisa stołowego, - przeprowadzanie zawodów, turniejów o charakterze sportowo – rekreacyjnym, - prowadzenie ćwiczeń wzmacniających mięśnie pleców w ramach zajęć „Jak dbać o kręgosłup”, - organizowanie różnorodnych wycieczek turystycznych, wyjść, wyjazdów ,spacerów, ognisk itp. |
- uczniowie pełną rolę zawodników, kibiców różnego rodzaju imprez sportowych, - uczniowie wiedzą, jak dbać o swój kręgosłup, - uczniowie uczestniczą w wyjściach, wycieczkach, spacerach, ogniskach |
nauczyciele w-fu, wychowawcy, rodzice |
3. Ukazywanie sportu, jako sposobu na aktywne spędzanie wolnego czasu, rozładowującego negatywne emocje. |
- organizowanie spacerów i zabaw na świeżym powietrzu, - przeprowadzanie zajęć informacyjnych nt. dostosowania ubioru do pogody i formy aktywności fizycznej, - prowadzenie sportowych zajęć pozalekcyjnych SKS propagujących aktywność fizyczną oraz pomagającym uczniom w zagospodarowaniu czasu wolnego, - organizowanie wyjazdów uczniów na basen (nauka pływania), - popularyzacja sportów zimowych: wyjazdy uczniów na lodowisko, uprawianie narciarstwa biegowego, - przeprowadzanie pogadanek, zabaw dramowych nt. „sposobów wyrażania negatywnych emocji” |
- uczniowie znają aktywne formy spędzania wolnego czasu, - uczniowie uczestniczą w pozalekcyjnych zajęciach sportowych, wyjazdach na basen, lodowisko, - uczniowie uprawiaja sporty zimowe, - uczniowie potrafią zapanować nad negatywnymi emocjami, potrafią je wyrazić bez uczucia agresji |
-wychowawcy, - nauczyciele w-fu, |
4. Szerzenie aktywności fizycznej mającej na celu integrację szkoły ze środowiskiem lokalnym. |
- zachęcanie i mobilizowanie uczniów do udziałów w zawodach, turniejach i rozgrywkach sportowych na szczeblu szkoły gminy, powiatu i województwa, - pomaganie rodzicom w rozwijaniu umiejętności wspierania rozwoju ich dzieci. |
- uczniowie chętnie uczestniczą w zawodach sportowych, turniejach, rozgrywkach na szczeblu szkoły, gminy, powiatu i województwa |
-wychowawcy, - nauczyciele w-fu, pedagog
|
Moduł: Promocja zdrowia wolnego od nałogów. |
|||
1.Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. |
- zapewnienie pomocy uczniom z trudnościami w nauce, zachowaniu, zaburzeniami sprawności językowych, - przeprowadzanie ankiet, wywiadów diagnozujących środowisko szkolne i lokalne, - zapewnienie dzieciom przedszkolnym przesiewowych badań mowy i słuchu na terenie szkoły, przy współpracy z PPP |
- uczniowie uczestniczą w zajęciach usprawniających zaburzone funkcje (korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rewalidacyjnych, wczesnego wspomagania), - uczniowie co roku objęci są programem przesiewowego badania mowy i słuchu. |
pedagog, wychowawcy, pracownicy PPP |
2. Upowszechnianie wiedzy na temat konieczności kontroli czasu, jaki dzieci spędzają przed komputerem i telewizorem oraz kontroli oglądanych przez nich treści. |
- przeprowadzanie pogadanek nt. szkodliwych skutków nieograniczonego przesiadywania przed komputerem (gry komputerowe), telewizorem, korzystania z niewłaściwych stron internetowych, - ukazywanie zagrożeń związanych z cyberprzemocą, fonoholizmem, kontaktami z nieznajomymi w sieci (prelekcje, warsztaty), - organizowanie warsztatów prowadzonych przez specjalistów z PPP |
- uczniowie oraz rodzice wiedzą, jakie są skutki nadmiernego przesiadywania przed komputerem, - uczniowie wiedzą co to jest cyberprzemoc i jak z nią walczyć, - uczniowie wiedzą na czym polega fonoholizm, - uczniowie potrafią korzystać ze środków multimedialnych zgodnie z ich przeznaczeniem z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa |
-wychowawcy, pedagog, rodzice,pracownicy PPP, pieleęgniarka |
3. Wdrażanie różnych form działań na rzecz promocji zdrowia wolnego od nałogów. |
- przeprowadzanie wykładów, prelekcji, pogadanek, warsztatów nt. szkodliwego wpływu na życie alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy, napojów energetyzujących, - udział w programach profilaktycznych realizowanych przy współpracy z SANEPID-em, sekcja oświaty, - realizacja programu antynikotynowego „Bieg po zdrowie” - realizacja ogólnopolskiej kampanii profilaktycznej „Zachowaj trzeźwy umysł”, - udział uczniów w konkursach profilaktycznych, - udział uczniów w warsztatach profilaktycznych prowadzonych przez psychologów PPP |
- uczniowie potrafią żyć bez nałogów, - uczniowie wiedzą, jak używki wpływają na zdrowie człowieka, - uczniowie uczestniczą w różnorodnych programach profilaktycznych promujących zdrowy tryb życia, - uczniowie uczestniczą w warsztatach i konkursach profilaktycznych |
pedagog, wychowawcy |
4. Prowadzenie działalności informacyjnej n/t uzależnień skierowanej do uczniów i ich rodziców. |
- pedagogizacja rodziców na zebraniach oraz podczas rozmów indywidualnych, |
- rodzice wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc
|
- pedagog, wychowawcy |
Moduł: Bezpieczeństwo w szkole i poza nią. |
|||
1.Podejmowanie działań służących bezpieczeństwu uczniów w szkole i poza nią. |
- prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej, - realizacja programu „Odblaskowa szkoła ” - przeprowadzanie prelekcji nt. bezpieczeństwa uczniów w szkole, podczas lekcji, przerw zabaw, na drodze, podczas korzystania z materiałów pirotechnicznych, urządzeń domowych, - przeprowadzanie prób ewakuacyjnych w szkole, - przygotowywanie uczniów do zdobycia karty rowerowej |
- uczniowie potrafią udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej, - uczniowie czują się bezpiecznie w szkole i poza nią, - uczniowie wiedzą , jak zachować się podczas ewakuacji, - uczniowie potrafią bezpiecznie poruszać się rowerem po drogach publicznych. |
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, pracownicy szkoły, nauczyciele w-fu, techniki |
2. Upowszechnianie wiedzy o zasadach postępowania w sytuacjach kryzysowych. |
- prowadzenie godzin wychowawczych nt. zasad zapobiegania konfliktom, sposobów radzenia z nieuzasadnionymi lękami, - podejmowanie działań interwencyjnych, mediacyjnych w sytuacjach kryzysowych |
- uczniowie znają sposoby rozładowywania negatywnych napięć, radzenia sobie w sytuacjach trudnych |
wychowawcy, pedagog |
3. Podejmowanie współpracy ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, na rzecz bezpieczeństwa uczniów. |
-„Bezpieczny przedszkolak”; spotkania z policjantem i pielęgniarką w celu unikania i niwelowania zagrożeń wynikających z otaczającej nas rzeczywistości, - wycieczki do OSP w Ptaszkowej, - wycieczki do Straży Pożarnej w Nowym Sączu, - udzielanie informacji nt. instytucji pomocowych służących zdrowiu i bezpieczeństwu ludzi, |
- uczniowie są wyczuleni na zagrożenia, na które są narażeni we współczesnym świecie, - uczniowie wiedzą, gdzie mogą szukać pomocy w sytuacjach zagrażających zdrowiu ich i ich najbliższych. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, policja, straż pożarna, pielęgniarka |
V. EWALUACJA I MONITOROWANIE PROGRAMU.
Program podlega ocenie skuteczności. Ma ona na celu sprawdzenie realizacji założonych celów i podjętych działań. Ewaluacja programu będzie polegała na systematycznym monitorowaniu zaplanowanych zadań zgodnie z ich harmonogramem. Pozyskiwanie niezbędnych informacji odbywać się będzie poprzez:
33-333 Ptaszkowa
Ptaszkowa 495