UWAGA!!! NOWY ADRES E-MAIL SZKOŁY: >>> zspptaszkowa@gminagrybow.pl <<<
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w bibliotece szkolnej - podsumowanie

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w bibliotece szkolnej - podsumowanie

W minionym roku w naszej szkole realizowane były wytyczne Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Dzięki udziałowi w programie biblioteka szkolna wzbogaciła swój księgozbiór o ponad 150 nowych pozycji, które nasi uczniowie mogą wypożyczać i czytać. W ramach programu biblioteka we współpracy z  wychowawcami klas przygotowała wiele wydarzeń i atrakcji dla uczniów. Każda klasa realizowała projekt, który miał na celu promocję książek i czytelnictwa:

  1. „ W królestwie książek”. Do świata książek zostali zaproszeni uczniowie klasy pierwszej. W trakcie realizacji projektu uczniowie: odwiedzili biblioteki: szkolną i publiczną, dowiedzieli się jak wygląda droga książki od autora do czytelnika, uczestniczyli w spotkaniu autorskim z Panią pisarką – autorką książek dla dzieci, a na koniec zostali pasowani na czytelników biblioteki szkolnej;
  2. „Ulubiona książka z moją okładką”. Uczniowie klasy drugiej odwiedzali bibliotekę szkolną, słuchali fragmentów książek czytanych przez bibliotekarza, wypożyczali książki do domu, a na koniec wykonywali projekty okładek do swoich ulubionych książek;
  3. „Moi bohaterowie…”. Projekt realizowany w klasie trzeciej w oparciu o serię książek zakupionych do biblioteki w ramach NPRC pod tym samym tytułem. Celem projektu było przybliżenie uczniom znanych, wybitnych postaci z dziedziny nauki, sztuki, literatury. Ich marzeń, planów, dążenia do ich realizacji. Uczniowie sami wybierali postać, zapoznawali się z książką i innymi materiałami dostępnymi w bibliotece na temat znanej postaci, a następnie samodzielnie przygotowywali prezentację w formie plakatu, lapbooka, opisu i prezentowali ją przed uczniami z klas trzecich;
  4. „W krainie legend polskich". Projekt realizowany w klasach czwartych. Poprzez wybrane legendy uczniowie poznawali bogactwo historyczne, geograficzne i kulturowe Polski. Chętnie przeszukiwali zbiory biblioteki w poszukiwaniu legend, których nie znali lub o nich zapomnieli. Rozwijali wyobraźnię i zdolności artystyczne. Wykonywali ilustracje do wylosowanej legendy. Projekt był doskonałą okazją do kształtowania postaw patriotycznych oraz wzmocnienia zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów;
  5. „Książki z dalekich krain”. Projekt realizowany w klasie 5. Zadaniem uczniów było zapoznanie się z książkami napisanymi przez obcokrajowców. Poznawali tym samym pisarza oraz kraj jego pochodzenia, a następnie samodzielnie przygotowywali prezentację w formie plakatu, lapbooka i prezentowali ją przed uczniami klasy 5;
  6. „ Przerwy z książką. Projekt o takim tytule realizowali uczniowie z klasy szóstej. Na wstępie zapoznawali się z książkami zakupionymi do biblioteki w ramach NPRC. Wybrali po jednej, a następnie czytali w bibliotece na przerwach fragmenty wybranych książek uczniom klas I-III. Uczniowie podczas realizacji projektu poznali nowości oferowane przez bibliotekę szkolną, mogli spróbować swoich sił w roli lektora, zachęcić słuchaczy do wypożyczenia książek, których fragmentów wysłuchali;
  7. „Przeczytałem. Polecam”. Projekt realizowany w klasie siódmej. Zadaniem uczniów było zachęcić innych do przeczytania wybranej książki pochodzącej ze zbiorów biblioteki szkolnej. Mogli to zrobić za pomocą plakatu, własnoręcznie wykonanej ilustracji do książki, recenzji, listu, prezentacji multimedialnej. Podczas realizacji zadania uczniowie poznali nowości oferowane przez bibliotekę szkolną, nauczyli się wyrażać własne opinie na temat ulubionej książki, także publicznie na forum klasy;
  8. „Moja zakładka – Twoja nowa lektura”. Projekt realizowany w klasie 8. Zadaniem uczniów było przygotowanie tematycznych zakładek do książki, które kształtem, cytatem, hasłem bądź mottem zachęcałyby do przeczytania danej książki.

Poza projektami biblioteka zorganizowała dwa konkursy plastyczno – czytelnicze:

„Projekt skarpetka” dla klas 1 -3;

„W każdej szkole są książkowe mole” dla klas 4 – 8.

Konkursy te cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów.

Ważnym wydarzeniem w życiu biblioteki była organizacja spotkania autorskiego z panią Barbarą Siedlarz, pisarką książek dla dzieci. Spotkanie to odbyło się w listopadzie.

W połączeniu z wytycznymi Narodowego Programu rozwoju czytelnictwa w bibliotece prowadzona była innowacja pedagogiczna „Biblioteka dobre miejsce dla człowieka”.  Przez cały rok szkolny, w niewielkich odstępach czasowych,  wprowadzane były projekty/zadania do zrealizowania przez uczniów. We wrześniu założony został „Klub Pożeraczy Książek”, którego celem było wypożyczanie, a tym samym poznawanie książek o zróżnicowanej tematyce, podejmowanie wyzwań czytelniczych oraz zbieranie pieczątek za wykonanie poszczególnych zadań na specjalnie przygotowanych kartach. Uczeń, który zebrał komplet pieczątek czyli wykonał wszystkie zadania otrzymywał dyplom i mały upominek, a także zostawał członkiem „Klubu Pożeraczy Książek”. W listopadzie wprowadzono zabawę „Bookflix”. Akcja ta polegała na polecaniu przez uczniów ulubionych książek innym uczniom poprzez napisanie krótkiej recenzji na przygotowanych kartach. Najciekawsze recenzje utworzyły plakat bibliotecznych hitów czytelniczych. W styczniu rozpoczęto akcję „W bibliotece damy ci spokój”, która polegała na tym, że dwa razy w tygodniu podczas wybranych przerw, w bibliotece panuje całkowita cisza. Uczniowie nie wypożyczają wtedy książek ale przychodzą do biblioteki aby odpocząć i zrelaksować się, słuchając dźwięków szumu morza lub śpiewu ptaków. Podczas tych przerw zasłaniane są okna, gaszone jest światło, a na suficie wyświetlane są gwiazdy i niebo z projektora, który zakupiono do biblioteki.

          Ostatnim wydarzeniem w ramach innowacji jakie wprowadzono to udział w Ogólnopolskich Wyborach Książek. W określonych dniach uczniowie wrzucali do urny wyborczej anonimowe karty, na których wpisywali od jednej do trzech najciekawszych książek, które przeczytali w ostatnim czasie.

Dzięki możliwości udziału w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa zdecydowanie zwiększyło się zainteresowanie uczniów biblioteką i książką jako miejscem gdzie można mile i aktywnie spędzić czas podczas przerw śródlekcyjnych doznając wielu pozytywnych wrażeń i radosnych emocji, uczniowie mieli możliwość rozwijania zainteresowań, mogli dyskutować na temat przeczytanych książek, uczestniczyć w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych.W  bibliotece dzięki dużej ilości nowych pozycji książkowych dało się zauważyć wzrost wypożyczeń wśród uczniów w stosunku do analogicznego okresu czasu w roku poprzednim.

Data dodania: 2024-07-03 23:01:53
Data edycji: 2024-07-03 23:12:45
Ilość wyświetleń: 231

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej