Planowanie: Arkusz B
PLAN DZIAŁAŃ w roku szkolnym 2023/2024
1. Cel (nazwa)
Ograniczenie hałasu na korytarzach szkolnych podczas przerw.
Kryterium sukcesu:
W odczuciu społeczności szkolnej poziom hałasu podczas przerw międzylekcyjnych znacznie się zmniejszy.
Sposób sprawdzania, czy osiągnięto cel (sukces):
2. Co wskaże, że osiągnięto cel?
- odczuwalnie niższy poziom hałasu,
- wyniki pomiaru,
- obserwacje nauczycieli, pracowników niepedagogicznych,
- wywiady z uczniami
3. Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?
- wyniki pomiaru decybelomierzem,
- wywiady,
- obserwacje
4. Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel?
- zespół SZPZ w miesiącach grudzień - marzec
- dyrekcja,
- nauczyciele,
5. Zadania
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Okres/termin realizacji |
Wykonawcy/osoba odpowiedzialna |
Potrzebne środki/zasoby |
Sposób sprawdzania wykonania zadania |
Zakup analizatora hałasu – lampy czułej na hałas |
Regularne mierzenie poziomu hałasu na wybranej przerwie |
Pomiary poziomu hałasu podczas wybranych przerw |
Grudzień 2023 – marzec 2024 |
P. Dyrektor |
Decybelomierz, tabela zbiorcza |
Obserwacje nauczycieli dyżurujacych |
Stworzenie „miejsca wyciszenia” w bibliotece szkolnej.
|
Obniżenie poziomu hałasu poprzez przebywanie części uczniów na przerwie w bibliotece szkolnej |
Wydzielenie odpowiedniego miejsca w bibliotece szkolnej |
Listopad 2023 – kwiecień 2024 |
bibliotekarz |
Stoliki, krzesełka, książki |
Obserwacje, notatka i zdjęcia na stronie internetowej szkoły. |
„Wpływ hałasu na zdrowie człowieka” – lekcje z wychowawcą |
Udział uczniów klas I-VIII w lekcjach wychowawczych poświęconych szkodliwości hałasu na zdrowie człowieka. |
Przeprowadzenie w każdej klasie lekcji wychowawczej na temat szkodliwości hałasu: słuchanie głośnej muzyki, używanie słuchawek, krzyczenia na przerwach itp.. |
Listopad 2023 – kwiecień 2024 |
Wychowawcy klas I - VIII |
Materiały nt. wpływu hałasu na organizm (prezentacja multimedialna, tabele przedstawiające różne źródła hałasu i ich natężenia itp.) |
Wpisy tematów lekcji z wychowawcą w dzienniku elektronicznym |
Szkolny Konkurs Plastyczny „Hałas szkodzi zdrowiu”.
|
Udział uczniów kl. I – VI w konkursie plastycznym |
Prace plastyczne |
Grudzień 2023 – kwiecień 2024 |
Nauczyciele plastyki |
Materiały biurowe, kredki, farby, bibuła wycinki z gazet itp. |
Demonstracja plakatów na gazetce SZPZ i korytarzach szkolnych |
„Łap minuty na wyciszenie się”
|
Stosowanie na wszystkich lekcjach wychowania fizycznego ostatnich 5 minut zajęć jako czasu na wyciszenie się. |
Wprowadzenie na wszystkich lekcjach wychowania fizycznego obowiązku wyciszania się uczniów i unormowania tętna po intensywnym wysiłku fizycznym w trakcie ostatnich 5 min. zajęć poprzez: ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, rozluźniające itp. |
Listopad 2023 – kwiecień 2024 |
Nauczyciele w- fu |
Opracowany przez zespół przedmiotowy nauczycieli wychowania fizycznego zestaw ćwiczeń oddechowych, relaksacyjnych, rozluźniających do wykorzystania na każdych zajęciach |
Opracowany zestaw ćwiczeń, notatka i zdjęcia na stronie internetowej szkoły |
Obrazy malowane muzyką - wyciszanie uczniów przez zastosowanie malowania |
Udział uczniów klas I-VII w lekcjach plastyki z zastosowaniem arteterapii. |
Przeprowadzenie lekcji plastyki z zastosowaniem arteterapii: interpretacja plastyczna wysłuchanego utworu muzycznego - wyciszanie przez malowanie. |
W miarę możliwości kilka razy w roku szkolnym |
N- le plastyki |
Magnetofon lub laptop, nagrania utworów, materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej. |
Wpisy w tematach lekcji plastyki w dzienniku , wystawa prac na korytarzu szkoły; notatka i zdjęcia na stronie internetowej szkoły. |
Muzykoterapia – wyciszanie uczniów przez słuchanie muzyki poważnej |
Udział uczniów klas I-VI w lekcjach muzyki z zastosowaniem muzykoterapii. |
Przeprowadzenie lekcji z zastosowaniem muzykoterapii - wyciszanie przez słuchanie muzyki poważnej z zamkniętymi oczami |
W miarę możliwości kilka razy w roku szkolnym |
N- le muzyki |
Magnetofon lub laptop, nagrania utworów muzyki poważnej |
Wpisy w tematach lekcji muzyki w dzienniku lekcyjnym; notatka i zdjęcia na stronie internetowej |
„Usłysz ciszę w szkole” |
Zwracanie uwagi uczniom podczas przerw, by nie krzyczeli, tylko spokojnie rozmawiali |
Wyciszanie poprzez spokojne tłumaczenie , rozmowy z uczniami |
Przez cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele dyżurujący |
--------------------- |
Obserwacja |
33-333 Ptaszkowa
Ptaszkowa 495